Ordonanța nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere și a perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere naționale

În temeiul prevederilor art. 107 din Constituția României și ale art. 1 pct. II.12 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.
CAPITOLUL I Definiții și dispoziții generale
Art. 1. -
(1) Dispozițiile prezentei ordonanțe se aplică transporturilor rutiere de mărfuri și de persoane care se efectuează, integral sau parțial, pe drumurile publice din România de către operatorii de transport autorizați în condițiile legislației în vigoare, cu respectarea reglementărilor privind circulația pe drumurile publice.
(2) Prevederile Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (A.E.T.R.), încheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care România a aderat prin Legea nr. 101/1994, se aplică operațiunilor de transport rutier internațional:
a) spre și/sau dinspre țări care sunt părți contractante la acord sau în tranzit prin aceste țări, pentru întreaga deplasare, când astfel de operațiuni se derulează cu vehicule înmatriculate în România sau în una dintre aceste țări terțe;
b) spre și/sau dinspre o țară terță care nu este parte contractantă la acord, în cazul unei deplasări făcute în România, atunci când astfel de operațiuni sunt desfășurate cu vehicule înmatriculate în una dintre aceste țări.
Art. 2. -
În sensul prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) conducător auto - orice persoană care conduce vehiculul, chiar și pentru o scurtă perioadă, sau care se află la bordul vehiculului cu scopul de a-l conduce atunci când este nevoie;
b) săptămână - perioada cuprinsă între ora 00,00 a zilei de luni și ora 24,00 a zilei de duminică;
c) perioadă de odihnă - orice perioadă neîntreruptă, de cel puțin o oră, în cursul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său;
d) pauză - orice perioadă de repaus, mai mică de o oră, în cursul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său;
e) masă maximă admisă - masa maximă a vehiculului încărcat, declarată admisă de către autoritatea competentă;
f) servicii regulate de călători - serviciile care asigură transportul de persoane, efectuat după un program și pe itinerare determinate, aceste servicii oferind posibilitatea transportului pasagerilor între stații stabilite în prealabil.
Art. 3. - Modificări (1)
(1) Prevederile prezentei ordonanțe nu se aplică transporturilor efectuate cu:
a) vehicule destinate transporturilor de mărfuri, a căror masă maximă admisă, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depășește 3,5 tone;
b) vehicule destinate transporturilor de călători care, prin construcție și echipare, sunt destinate să transporte maximum 9 persoane, inclusiv conducătorul auto, și sunt folosite în acest scop;
c) vehicule destinate transporturilor de persoane prin servicii regulate al căror traseu nu depășește 50 km;
d) vehicule a căror viteză maximă admisă nu depășește 30 km/oră;
e) vehicule aparținând instituțiilor din sistemul de apărare națională, precum și cele aparținând autorităților judecătorești sau care desfășoară activități de transport de mărfuri ori de persoane pentru aceste instituții;
f) vehicule destinate intervenției și întreținerii rețelelor edilitare și de protecție împotriva inundațiilor, vehicule destinate administrării drumurilor, serviciilor de poștă, telegraf, telefoane, radiodifuziune și televiziune, vehicule destinate detectării emițătorilor sau receptorilor de televiziune ori radio, vehicule destinate serviciilor de salubrizare;
g) vehicule folosite pentru stare de urgență sau destinate acțiunilor de salvare;
h) vehicule specializate, destinate serviciilor medicale;
i) vehicule care transportă materiale aparținând circurilor sau târgurilor;
j) vehicule specializate de depanare;
k) vehicule supuse testelor rutiere în vederea perfecționării tehnice, reparării sau întreținerii și vehicule noi ori transformate, care nu sunt încă puse în circulație;
l) vehicule folosite pentru transporturi necomerciale de bunuri în folos propriu;
m) vehicule folosite pentru colectarea laptelui de la ferme sau pentru aducerea la ferme a bidoanelor cu lapte ori a produselor din lapte destinate hranei animalelor;
n) vehicule utilizate de către autoritățile publice pentru furnizarea de servicii publice care nu fac concurență altor operatori de transport;
o) vehicule utilizate de către întreprinderile agricole, horticole, forestiere sau piscicole pentru transportul mărfurilor pe o rază de maximum 50 km în jurul punctului unde vehiculul este parcat de obicei, inclusiv în zonele administrative locale al căror centru administrativ se află în interiorul acestei raze;
p) vehicule utilizate pentru transportul de deșeuri de animale sau carcase care nu sunt destinate consumului populației;
q) vehicule destinate transportului de animale vii de la ferme la piețe sau invers, precum și de la piețe sau de la ferme la abatoarele locale;
r) vehicule utilizate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ca spații de desfacere în piețele locale, pentru operațiunile de vânzare din ușă în ușă sau utilizate ca birouri mobile ale băncilor, caselor de schimb ori de economii, utilizate în scopuri religioase, pentru împrumutul de cărți, casete sau discuri, pentru manifestări culturale ori expoziții și care sunt echipate special pentru astfel de scopuri;
s) vehicule destinate transportului de materiale sau echipamente folosite de conducătorul auto în cursul desfășurării activității sale, în interiorul unei zone cu raza de 50 km în jurul punctului în care vehiculul este garat în mod normal, cu condiția ca astfel de transporturi să nu constituie principala ocupație a conducătorului auto și ca această excepție să nu aducă atingeri grave siguranței circulației rutiere;
t) vehicule utilizate pentru cursuri de școală auto în vederea obținerii permisului de conducere;
u) tractoare utilizate exclusiv pentru lucrări agricole și forestiere.
(2) Cu condiția ca siguranța rutieră să nu fie afectată și pentru a da conducătorului auto posibilitatea de a ajunge la un punct de oprire convenabil, acesta poate face excepții de la prevederile prezentei ordonanțe atât cât este necesar pentru a asigura siguranța persoanelor, a vehiculului sau a încărcăturii. Conducătorul auto va indica natura și motivul nerespectării acestor prevederi, prin menționarea acestora pe foaia de înregistrare a echipamentului de control, pe foaia de parcurs sau în registrul de sarcini.
(3) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței poate acorda derogări, prin ordin al ministrului, de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe, pentru operațiunile de transport derulate în situații excepționale, dacă aceste derogări nu periclitează în mod grav siguranța circulației rutiere.
(4) În cazuri de urgență Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței poate acorda, prin ordin al ministrului, derogări temporare, pe perioade ce nu depășesc 30 de zile.
CAPITOLUL II Timpul de conducere
Art. 4. -
(1) Durata de conducere cuprinsă între două perioade zilnice de odihnă sau între o perioadă zilnică de odihnă și o perioadă săptămânală de odihnă, denumită în continuare perioadă zilnică de conducere, nu trebuie să depășească 9 ore. Aceasta se poate extinde până la 10 ore de două ori într-o săptămână.
(2) Un conducător auto trebuie ca după cel mult șase perioade zilnice de conducere să aibă o perioadă săptămânală de odihnă, așa cum este definită la art. 6 alin. (4).
(3) Perioada săptămânală de odihnă poate fi reportată la sfârșitul celei de-a șasea zile, dacă timpul total de conducere pentru șase zile nu depășește perioada maximă corespunzătoare pentru șase perioade zilnice de conducere.
(4) În cazul transportului internațional de călători, altul decât serviciile regulate, termenii șase și a șasea prevăzuți la alin. (2) și (3) se înlocuiesc cu douăsprezece și, respectiv, a douăsprezecea.
(5) Durata totală de conducere pe parcursul unei perioade de două săptămâni consecutive nu trebuie să depășească 90 de ore.
CAPITOLUL III Pauze și perioade de odihnă
Art. 5. -
(1) După o perioadă de conducere de 4 ore și jumătate conducătorul auto trebuie să ia o pauză de cel puțin 45 de minute, exceptând cazul în care începe o perioadă de odihnă.
(2) Această pauză se poate înlocui cu pauze de minimum 15 minute fiecare, distribuite pe parcursul perioadei de conducere sau imediat după aceasta, astfel încât să se respecte prevederile alin. (1).
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul transporturilor de călători prin servicii regulate pauza minimă poate fi de 30 de minute după o perioadă de conducere de maximum 4 ore, însă numai în condițiile în care pauzele în conducere mai lungi de 30 de minute ar stânjeni traficul urban sau dacă conducătorii auto nu au posibilitatea să ia o pauză de 15 minute în timpul celor 4 ore și jumătate de condus, anterior pauzei de 30 de minute.
(4) În timpul acestor pauze conducătorul auto nu poate să desfășoare alte activități legate de îndeplinirea atribuțiilor de serviciu.
(5) În sensul prezentului articol, nu sunt considerate activități legate de îndeplinirea atribuțiilor de serviciu timpul de așteptare și timpul în care nu se conduce, petrecut la bordul unui vehicul în mișcare, feribot sau tren.
Art. 6. -
(1) În fiecare interval de 24 de ore conducătorul auto trebuie să beneficieze de o perioadă zilnică de odihnă de cel puțin 11 ore consecutive, care se poate reduce de cel mult 3 ori într-o săptămână la minimum 9 ore consecutive, cu condiția ca o perioadă de odihnă echivalentă să fie acordată în compensație înainte de sfârșitul săptămânii următoare.
(2) În zilele în care perioada de odihnă nu se reduce în conformitate cu prevederile alin. (1), aceasta se poate lua în două sau trei perioade separate, în decursul a 24 de ore, una dintre ele fiind de cel puțin 8 ore consecutive. În acest caz perioada minimă de odihnă trebuie mărită la cel puțin 12 ore.
(3) Pe parcursul fiecărui interval de 30 de ore în care vehiculul este condus de cel puțin doi conducători auto, fiecare conducător auto trebuie să beneficieze de o perioadă de odihnă de cel puțin 8 ore consecutive.
(4) În cursul fiecărei săptămâni una dintre perioadele de odihnă prevăzute la alin. (1)-(3) trebuie extinsă, prin intermediul perioadei săptămânale de odihnă, la un total de 45 de ore consecutive. Această perioadă de odihnă poate fi redusă la minimum 36 de ore consecutive, dacă este luată în locul unde vehiculul este parcat sau unde conducătorul auto își are domiciliul, ori la minimum 24 de ore consecutive, dacă se ia în altă parte. Fiecare reducere trebuie compensată printr-o perioadă de odihnă echivalentă luată o dată, înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni care urmează săptămânii în discuție.
(5) O perioadă săptămânală de odihnă care începe într-o săptămână și se termină în săptămâna următoare poate fi atașată oricăreia dintre aceste săptămâni.
(6) În cazul transportului de călători pentru care se aplică prevederile art. 4 alin. (4), perioada săptămânală de odihnă poate fi amânată până în săptămâna următoare celei în care ar fi trebuit luată perioada de odihnă, adăugându-se la perioada săptămânală de odihnă din această a doua săptămână.
(7) Orice perioadă de odihnă luată ca o compensație pentru reducerea perioadelor zilnice sau săptămânale de odihnă trebuie atașată la o altă perioadă de odihnă de cel puțin 8 ore și trebuie acordată, la cererea persoanei în cauză, la locul de garare a vehiculului sau de domiciliu al conducătorului auto.
(8) Perioada zilnică de odihnă poate fi petrecută în vehicul numai în cazul în care acesta este echipat cu cabină de dormit și când este oprit.
Art. 7. -
(1) Prin excepție de la prevederile art. 6 alin. (1), în cazul în care conducătorul auto care efectuează transportul de mărfuri sau de călători însoțește un vehicul transportat pe feribot sau în tren, perioada zilnică de odihnă poate fi întreruptă o singură dată, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) intervalul de timp al perioadei zilnice de odihnă petrecut pe uscat trebuie să poată fi luat înainte sau după intervalul de timp al perioadei zilnice de odihnă petrecut la bordul feribotului sau în tren;
b) răstimpul dintre cele două intervale de timp ale perioadei zilnice de odihnă prevăzute la lit. a) trebuie să fie cât mai scurt posibil și nu poate depăși în nici un caz o oră înaintea îmbarcării sau după debarcare;
c) pe parcursul ambelor intervale de timp ale perioadei zilnice de odihnă conducătorul auto trebuie să poată avea acces la o cabină de dormit sau la o cușetă.
(2) Perioada zilnică de odihnă întreruptă în acest mod trebuie mărită cu două ore.
Art. 8. -
Plățile acordate conducătorilor auto salariați, chiar și sub formă de bonificații sau prime, în funcție de distanța parcursă și/sau de cantitatea de mărfuri transportate, sunt interzise, cu excepția cazurilor în care aceste plăți nu sunt de natură să afecteze siguranța rutieră.
CAPITOLUL IV Obligațiile operatorilor de transport și ale conducătorilor auto
Art. 9. -
Operatorii de transport rutier au următoarele obligații:
a) să monteze, prin agenți economici autorizați, aparate de control (tahografe) omologate la autovehiculele rutiere pe care le utilizează;
b) să nu permită plecarea în cursă a autovehiculelor care au aparatul de control defect, nesigilat sau fără suficiente foi de înregistrare pentru efectuarea întregului parcurs al transportului;
c) să verifice pe foile de înregistrare sau pe cartelele conducătorilor auto utilizate modul în care aceștia respectă prevederile prezentei ordonanțe privind perioadele de conducere, de odihnă și de repaus și să ia măsurile necesare pentru a împiedica repetarea unor nereguli în acest sens;
d) să angajeze transporturile și să întocmească programul de executare a transporturilor, astfel încât conducătorul auto să poată respecta prevederile prezentei ordonanțe privind timpul de lucru, de odihnă și de repaus;
e) să țină evidența privind timpul de lucru săptămânal și lunar realizat, pentru fiecare conducător auto, și să le asigure acestora perioadele de odihnă prevăzute de prezenta ordonanță.
Art. 10. -
Conducătorii auto au următoarele obligații:
a) să nu plece în cursă cu aparatul de control defect, nesigilat, fără suficiente foi de înregistrare pentru efectuarea întregului transport sau fără cartelă;
b) să respecte perioadele de conducere, de odihnă și de repaus stabilite prin prezenta ordonanță;
c) să utilizeze corect aparatele de control, cartelele și foile de înregistrare, completând pe acestea mențiunile necesare;
d) să nu utilizeze foi de înregistrare sau cartele falsificate ori deteriorate;
e) să prezinte la cererea organelor de control abilitate, pe parcurs sau la punctele de trecere a frontierei, foile de înregistrare sau cartelele utilizate pentru săptămâna în curs și pentru cel puțin ultima zi din săptămâna precedentă.
Art. 11. -
(1) În cazul serviciilor naționale regulate de călători și al serviciilor internaționale regulate de călători care au punctele terminus ale traseului la distanța de 50 km în linie dreaptă de la frontiera României și al căror traseu nu depășește 100 km, care fac obiectul prezentei ordonanțe, operatorul de transport va întocmi un orar și un registru de sarcini.
(2) Registrul de sarcini va avea înscrise, pentru fiecare conducător auto, numele, domiciliul și programul stabilit în avans pentru diferite perioade de conducere, alte activități și programul liber.
(3) Datele prevăzute la alin. (2) se înscriu în registrul de sarcini pentru o perioadă minimă care să acopere atât săptămâna curentă, cât și săptămâna care o precede și cea care o urmează.
(4) Registrul de sarcini va fi semnat de către persoana desemnată să conducă efectiv operațiunile de transport sau de către o persoană împuternicită să o reprezinte.
(5) Fiecare conducător auto repartizat pentru un serviciu dintre cele la care se face referire la alin. (1) va avea asupra sa un extras al registrului de sarcini și o copie de pe orar.
(6) Registrul de sarcini va fi păstrat de către operatorul de transport timp de un an de la expirarea perioadei acoperite. Operatorul de transport va furniza un extras al registrului de sarcini și o copie de pe orarul conducătorilor auto implicați.
CAPITOLUL V Controlul privind respectarea timpului de muncă și de odihnă de către conducătorii auto
Art. 12. -
Controlul are ca obiectiv prioritar verificarea condițiilor de muncă ale conducătorilor auto, siguranța rutieră și respectarea principiilor concurenței loiale dintre transportatorii rutieri.
Art. 13. -
Activitatea de control se realizează astfel:
a) operatorii de transport au obligația de a verifica zilnic, prin personalul propriu, cel puțin 20% din înregistrări, astfel încât săptămânal să fie controlați toți conducătorii auto;
b) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței are obligația de a verifica la sediul operatorilor de transport, prin organele de control ale Autorității Rutiere Române - A.R.R., cel puțin 1% din totalul zilelor lucrate anual de conducătorii vehiculelor care fac obiectul prezentei ordonanțe, astfel încât să fie controlată parțial activitatea tuturor conducătorilor auto;
c) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale are obligația de a verifica anual, la sediul operatorilor de transport, prin organele de control abilitate, cel puțin 1% din totalul zilelor lucrate de conducătorii vehiculelor care fac obiectul acestei ordonanțe;
d) Ministerul de Interne are obligația de a verifica autovehiculele în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat și pe drumurile publice, în cadrul acțiunilor de control proprii sau efectuate în comun cu organele de specialitate aparținând Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței sau Ministerului Muncii și Solidarității Sociale;
e) cel puțin 15% din totalul zilelor lucrate de conducătorii vehiculelor care fac obiectul acestei ordonanțe, verificate anual, vor fi verificate în trafic și cel puțin 25% din numărul acestora vor fi verificate la sediul operatorilor de transport.
Art. 14. -
(1) Organele de control abilitate pentru efectuarea controlului respectării timpului de conducere de către conducătorii auto pe drumurile publice au dreptul să solicite deschiderea aparatului de control și să verifice înregistrările din zilele anterioare în care s-a desfășurat transportul.
(2) Deschiderea aparatului de control va fi menționată pe spatele uneia dintre foile de înregistrare, cu indicarea datei, a orei și a datelor de identificare referitoare la organul de control și la instituția căreia îi aparține acesta.
(3) Organele de control abilitate pentru efectuarea controlului la sediul operatorilor de transport, inclusiv personalul propriu cu sarcini de verificare a înregistrărilor, au obligația să înscrie, după efectuarea verificărilor, datele proprii de identificare pe spatele foilor de înregistrare.
(4) Prevederile alin. (2) și (3) se aplică numai în cazul în care vehiculele nu sunt dotate cu aparate de control digitale.
CAPITOLUL VI Contravenții și sancțiuni
Art. 15. -
Constituie contravenții următoarele fapte:
a) neluarea măsurilor necesare în vederea asigurării dotării autovehiculelor cu aparate de control;
b) utilizarea unor aparate de control neomologate, defecte sau desigilate ori a unor aparate de control montate, reparate, etalonate și/sau verificate de agenți economici neautorizați;
c) neasigurarea numărului necesar de foi de înregistrare pentru efectuarea întregului transport sau a cartelei conducătorului auto;
d) neefectuarea controlului intern pe care operatorul de transport este obligat să îl efectueze cu privire la respectarea de către conducătorul auto a perioadelor de conducere și de odihnă;
e) nerespectarea perioadelor de conducere, de odihnă și de repaus;
f) neutilizarea aparatelor de control, a foilor de înregistrare sau a cartelei conducătorului auto ori folosirea defectuoasă a acestora;
g) necompletarea pe diagramă a datelor de identificare a conducătorilor auto și a autovehiculului (în cazul în care vehiculul nu este dotat cu tahograf digital);
h) depășirea de către conducătorul auto, în mod repetat, a timpului de conducere;
i) acordarea de către operatorul de transport a unor plăți conducătorilor auto salariați, chiar și sub formă de bonificații sau prime, în funcție de distanța parcursă și/sau de cantitatea de mărfuri transportată;
j) nerespectarea limitei de 50 km prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. s).
Art. 16. -
(1) Contravențiile prevăzute la art. 15 se sancționează după cum urmează:
a) cele de la lit. a), b), i) și j), cu amendă de la 4.000.000 lei la 10.000.000 lei, aplicabilă operatorului de transport;
b) cele de la lit. c), d) și e), cu amendă de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei, aplicabilă operatorului de transport;
c) cele de la lit. h), cu amendă de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei, aplicabilă conducătorului auto;
d) cele de la lit. f) și g), cu amendă de la 500.000 lei la 2.000.000 lei, aplicabilă conducătorului auto.
(2) Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând mențiune în procesul-verbal despre această posibilitate.
(3) În cazul în care contravenientul a achitat jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), orice urmărire încetează.
(4) În cazul în care contravențiile prevăzute la art. 15 lit. a)-g), i) și j) se repetă de două ori, se va aplica măsura suspendării pe o perioadă de 1-3 luni a licenței de transport a operatorului în cauză.
(5) În cazul în care contravențiile prevăzute la art. 15 lit. a)-g), i) și j) se repetă de mai mult de două ori, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va aplica măsura anulării licenței de transport a acestuia.
Art. 17. -
Contravențiile prevăzute în prezenta ordonanță se constată și se sancționează de către personalul cu atribuții de inspecție și control din cadrul Autorității Rutiere Române - A.R.R., de către ofițeri și subofițeri de poliție din cadrul serviciilor de circulație și de către personalul cu atribuții de control din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.
Art. 18. -
Contravențiilor prevăzute la art. 15 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.
CAPITOLUL VII Dispoziții finale
Art. 19. -
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, prin Regia Autonomă "Administrația Națională a Drumurilor din România", va lua măsuri pentru ca la proiectarea drumurilor noi, precum și la reabilitarea sau modernizarea drumurilor existente să se prevadă pe marginea drumurilor respective spații speciale care să fie utilizate, pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe, atât de conducătorii auto, cât și în cadrul operațiunilor de control al respectării acestor prevederi.
Art. 20. -
(1) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței va organiza instruirea și atestarea personalului propriu împuternicit pentru activitatea de control privind respectarea prevederilor prezentei ordonanțe.
(2) Personalul din cadrul Ministerului de Interne și al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, împuternicit pentru controlul respectării prevederilor prezentei ordonanțe, va fi instruit și atestat în cadrul cursurilor organizate de către aceste instituții.
Art. 21. - Modificări (1)
Prevederile prezentei ordonanțe se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2003, cu respectarea următorului calendar:
a) până la data de 31 decembrie 2003 vor fi dotate cu aparate de control toate autobuzele destinate transportului interjudețean de persoane și autovehiculele destinate transportului de marfă, ale căror mase maxime admise depășesc 15 tone;
b) până la data de 31 decembrie 2004 vor fi dotate cu aparate de control toate autobuzele, precum și autovehiculele destinate transportului de marfă, ale căror mase maxime admise sunt mai mari sau egale cu 10 tone;
c) până la data de 31 decembrie 2005 vor fi dotate cu aparate de control toate autovehiculele destinate transportului de persoane, cu capacitate mai mare de 9 locuri, și autovehiculele destinate transportului de marfă, ale căror mase maxime admise depășesc 3,5 tone.
Art. 22. -
În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței va emite normele tehnice privind omologarea, montarea și inspecția tehnică a aparatelor de control (tahografelor), normele privind activitatea de control al respectării prevederilor prezentei ordonanțe, precum și normele de formare și atestare profesională a personalului care realizează activitățile de montare și inspecție.
Art. 23. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se modifică în mod corespunzător art. 41 și 43 din Ordonanța Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări prin Legea nr. 105/2000.
    
    PRIM-MINISTRU
    ADRIAN NĂSTASE
    
    Contrasemnează:
    Ministrul lucrărilor publice, transporturilor și locuinței,
    Miron Tudor Mitrea
    p. Ministrul integrării europene,
    Vasile Pușcaș,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor publice,
    Mihai Nicolae Tănăsescu
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Marian Sârbu
    Ministru de interne,
    Ioan Rus
București, 24 ianuarie 2002.
Nr. 17.