Guvernul României

Hotărârea nr. 1051/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecțiuni dorsolombare

În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

CAPITOLUL I Dispoziții generale

Art. 1. -

Prezenta hotărâre stabilește cerințele minime de securitate și sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecțiuni dorsolombare.

Art. 2. -

Prevederile Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice cuprinse în prezenta hotărâre.

Art. 3. -

În sensul prezentei hotărâri, prin manipularea manuală a maselor se înțelege orice tip de transport sau susținere a unei mase de către unul ori mai mulți lucrători, inclusiv ridicarea, așezarea, împingerea, tragerea, purtarea sau deplasarea unei mase, care, datorită caracteristicilor acesteia sau condițiilor ergonomice necorespunzătoare, prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecțiuni dorsolombare.

CAPITOLUL II Obligațiile angajatorilor

Art. 4. -

Angajatorul trebuie să ia măsuri tehnico-organizatorice necesare sau trebuie să utilizeze mijloace corespunzătoare, în special echipamente mecanice, pentru a evita necesitatea manipulării manuale a maselor de către lucrători.

Art. 5. -

În cazurile în care nu se poate evita necesitatea manipulării manuale a maselor de către lucrători, angajatorul trebuie să ia măsuri organizatorice corespunzătoare, să utilizeze mijloace adecvate sau să furnizeze lucrătorilor aceste mijloace, pentru a reduce riscul pe care îl implică manipularea manuală a acestor mase, luând în considerare elementele de referință prevăzute în anexa nr. 1.

Art. 6. -

În toate cazurile în care manipularea manuală a maselor de către lucrător nu poate fi evitată, angajatorul trebuie să organizeze posturile de lucru astfel încât manipularea să fie cât mai sigură și cu risc cât mai mic posibil pentru sănătate, fiind obligat de asemenea:

a) să evalueze, în prealabil, condițiile de securitate și de sănătate pentru tipul de lucrare respectiv și să examineze în special caracteristicile maselor, potrivit prevederilor anexei nr. 1;

b) să urmărească evitarea sau reducerea riscurilor pentru lucrători, în special de afecțiuni dorsolombare, prin adoptarea de măsuri corespunzătoare, având în vedere caracteristicile mediului de muncă și cerințele activității, potrivit prevederilor anexei nr. 1.

Art. 7. -

Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 7 alin. (4) lit. c), art. 24, 25 și 35 din Legea nr. 319/2006, trebuie respectate prevederile anexei nr. 2.

CAPITOLUL III Informarea, instruirea, consultarea și participarea lucrătorilor

Art. 8. -

(1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 16 și 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii și/sau reprezentanții acestora trebuie să fie informați despre toate măsurile ce trebuie puse în practică în aplicarea prezentei hotărâri, cu privire la protecția securității și sănătății.

(2) Angajatorii trebuie să se asigure că lucrătorii și/sau reprezentanții acestora primesc informații generale și, ori de câte ori este posibil, informații precise cu privire la:

a) greutatea maselor;

b) centrul de greutate sau partea cea mai grea, atunci când pachetul este încărcat excentric.

Art. 9. -

Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 și 21 din Legea nr. 319/2006, angajatorii trebuie să se asigure că lucrătorii primesc, în plus, o formare adecvată și informații precise cu privire la modul corect de manipulare a maselor și la riscurile la care aceștia se expun, în special dacă aceste sarcini nu sunt efectuate corect, având în vedere prevederile anexelor nr. 1 și 2.

Art. 10. -

Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora cu privire la problemele la care se face referire în prezenta hotărâre, inclusiv în anexele la aceasta, trebuie să se realizeze potrivit prevederilor art. 18 și 19 din Legea nr. 319/2006.

CAPITOLUL IV Sancțiuni

Art. 11. -

Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea contravențională, civilă sau penală, după caz, potrivit Legii nr. 319/2006.

Art. 12. -

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către inspectorii de muncă din cadrul Inspecției Muncii și de către inspectorii de medicina muncii din cadrul Ministerului Sănătății Publice.

CAPITOLUL V Dispoziții finale

Art. 13. -

Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 14. -

Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei comunică Comisiei Europene textele dispozițiilor de drept intern deja adoptate sau în curs de adoptare în domeniul reglementat de prezenta hotărâre.

Art. 15. -

Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 octombrie 2006.

*

Prezenta hotărâre transpune Directiva 1990/269/CEE privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special dorsolombare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 156/1990.

   
  PRIM-MINISTRU
  CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

   
  Contrasemnează:
  Ministrul muncii, solidarității sociale și familiei,
  Gheorghe Barbu
  Ministrul sănătății publice,
  Gheorghe Eugen Nicolăescu
  Ministrul economiei și comerțului,
  Codruț Ioan Șereș
  p. Ministrul integrării europene,
  Adrian Ciocănea,
  secretar de stat
  Ministrul finanțelor publice,
  Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

București, 9 august 2006.

Nr. 1.051.

ANEXA Nr. 1

ELEMENTE DE REFERINȚĂ1)
[art. 5, art. 6 lit. a) și b) și art. 9 din hotărâre]

1. Caracteristicile masei

Manipularea manuală a maselor poate prezenta riscuri, în special de afecțiuni dorsolombare, dacă masa este:

- prea grea sau prea mare;

- greu de mânuit și de prins;

- instabilă sau cu un conținut ce riscă să se deplaseze;

- poziționată astfel încât necesită susținerea sau manipularea ei la distanță față de trunchi sau cu flexia ori răsucirea trunchiului;

- susceptibilă să producă leziuni lucrătorilor, din cauza marginilor și/sau consistenței sale, în special în cazul unei coliziuni.

2. Efortul fizic necesar

Efortul fizic poate prezenta riscuri, în special de afecțiuni dorsolombare, dacă:

- este prea intens;

- nu poate fi realizat decât printr-o mișcare de răsucire a trunchiului;

- poate să antreneze o deplasare bruscă a masei;

- este realizat atunci când corpul se află într-o poziție instabilă.

3. Caracteristicile mediului de muncă

Caracteristicile mediului de muncă pot determina o creștere a riscurilor, în special de afecțiuni dorsolombare, dacă:

- nu există suficient spațiu liber, în special pe verticală, pentru realizarea activității;

- solul prezintă denivelări, prezentând pericole de împiedicare, sau este alunecos pentru încălțămintea lucrătorului;

- locul de muncă sau mediul de muncă nu permite lucrătorului manipularea manuală a maselor la o înălțime sigură sau într-o poziție de lucru confortabilă;

- solul sau planul de lucru prezintă denivelări care implică manipularea masei la diferite niveluri;

- solul sau planul de sprijin al piciorului este instabil;

- temperatura, umiditatea sau circulația aerului este necorespunzătoare.

4. Cerințe ale activității

Activitatea poate prezenta riscuri, în special de afecțiuni dorsolombare, dacă implică una sau mai multe dintre următoarele cerințe:

- efort fizic prea frecvent sau prelungit, care solicită în special coloana vertebrală;

- perioadă insuficientă de repaus fiziologic sau de recuperare;

- distanțe prea mari pentru ridicare, coborâre sau transport;

- ritm de muncă impus printr-un proces care nu poate fi modificat de lucrător.

 

1) În vederea efectuării unei analize multi-factor, pot fi luați în considerare simultan diferiți factori prezentați în anexele nr. 1 și 2.

ANEXA Nr. 2

FACTORI INDIVIDUALI DE RISC1)
[art. 7 și 9 din hotărâre]

Lucrătorul este expus unor riscuri dacă:

- este necorespunzător din punct de vedere fizic să execute sarcina de muncă respectivă;

- poartă îmbrăcăminte, încălțăminte sau alte efecte personale necorespunzătoare;

- nu are cunoștințe sau instruire suficientă ori adecvată.

 

1) În vederea efectuării unei analize multi-factor, pot fi luați în considerare simultan diferiți factori prezentați în anexele nr. 1 și 2.