Hotărârea nr. 601/2007 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul securității și sănătății în muncă

În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 51 alin. (2) din Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. -
Hotărârea Guvernului nr. 1.875/2005 privind protecția sănătății și securității lucrătorilor față de riscurile datorate expunerii la azbest, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 24 ianuarie 2006, se modifică și se completează după cum urmează:
1. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 8. -
Pentru orice activitate susceptibilă să prezinte risc de expunere la pulberea provenită din azbest sau din materiale cu conținut de azbest, angajatorul trebuie să dispună efectuarea evaluării și monitorizării acestui risc, astfel încât să se determine natura expunerii - varietatea mineralogică, dimensiunea fibrelor - și gradul de expunere a lucrătorilor la pulberea de azbest sau de materiale cu conținut de azbest."
2. La articolul 9, partea introductivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 9. -
(1) Dacă din rezultatele evaluării riscurilor prevăzute la art. 8 rezultă în mod clar că limita expunerii la azbest nu va fi depășită în aerul din zona de activitate, prevederile art. 11-15 și ale art. 39-44 nu vor fi aplicate, în cazul în care procesul de muncă implică:".
3. Alineatul (2) al articolului 9 se abrogă.
4. Alineatul (2) al articolului 27 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), angajatorii, atunci când este necesar, au obligația să solicite informații de la proprietarii construcțiilor, pentru a identifica materialele despre care se presupune că ar putea conține azbest."
5. Alineatul (4) al articolului 31 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
(4) La solicitarea inspectoratului teritorial de muncă și a autorității de sănătate publică județeană sau a municipiului București, angajatorul trebuie să transmită planul prevăzut la alin. (1) înainte de începerea lucrărilor."
6. Alineatele (1), (2) și (6) ale articolului 36 se modifică și vor avea următorul cuprins:
"
Art. 36. -
(1) Pentru toate activitățile prevăzute la art. 4, cu excepția celor prevăzute la art. 9, angajatorul trebuie să asigure lucrătorilor îmbrăcăminte de lucru și/sau echipament individual de protecție adecvat.
(2) Angajatorul trebuie să asigure ca îmbrăcămintea de lucru și/sau echipamentul individual de protecție, prevăzute la alin. (1), în niciun caz să nu fie scoase în afara întreprinderii.
.....................................................................................................................
(6) Angajatorul trebuie să asigure ca echipamentele individuale de protecție prevăzute la alin. (1) să fie plasate într-un loc bine definit și să fie verificate și curățate după fiecare utilizare."
7. Alineatul (2) al articolului 43 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
(2) Medicul de medicină a muncii responsabil cu supravegherea stării de sănătate are acces la registrul prevăzut la alin. (1)."
8. Articolul 45 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 45. -
(1) Registrul operativ național al bolilor profesionale declarate ca urmare a expunerii la azbest, inclusiv azbestoza și mezoteliomul, este constituit la nivelul Centrului național de coordonare metodologică și informare privind bolile profesionale din Institutul de Sănătate Publică București.
(2) Raportarea bolilor profesionale prevăzută la alin. (1) se face potrivit anexei nr. 22 din Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006."
9. Alineatul (1) al articolului 46 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 46. -
(1) Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea disciplinară, administrativă, materială, civilă sau penală, după caz, potrivit Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006."
10. După alineatul (1) al articolului 46 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"
(11) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei încălcarea dispozițiilor art. 12 și ale art. 36 alin. (2), (3), (4), (5), (6) și (7)."
Art. II. -
Hotărârea Guvernului nr. 1.876/2005 privind cerințele minime de securitate și sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de vibrații, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie 2006, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 3. -
Prevederile Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 se aplică în totalitate întregului domeniu prevăzut la art. 2, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice incluse în prezenta hotărâre."
2. Alineatul (1) al articolului 6 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 6. -
(1) Pentru vibrațiile transmise întregului corp:
a) valoarea limită de expunere zilnică profesională, calculată la o perioadă de referință de 8 ore, trebuie să fie de 1,15 m/s2;
b) valoarea expunerii zilnice de la care se declanșează acțiunea, calculată la o perioadă de referință de 8 ore, trebuie să fie de 0,5 m/s2."
3. Alineatul (1) al articolului 7 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 7. -
(1) În executarea obligațiilor prevăzute la art. 7 alin. (4) și art. 12 alin. (1) din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să evalueze și, dacă este necesar, să măsoare nivelurile de vibrații mecanice la care sunt expuși lucrătorii."
4. Alineatul (1) al articolului 9 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 9. -
(1) Evaluarea și măsurarea prevăzute la art. 7 trebuie să fie planificate și efectuate de către serviciile competente, la intervale corespunzătoare, ținându-se seama de prevederile art. 8 și 9 din Legea nr. 319/2006, referitoare la competențele serviciilor de protecție și prevenire și ale lucrătorilor desemnați, cu atribuții în domeniul securității și sănătății în muncă."
5. Alineatele (1) și (2) ale articolului 11 se modifică și vor avea următorul cuprins:
"
Art. 11. -
(1) Angajatorul trebuie să fie în posesia unei evaluări a riscurilor, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 319/2006, și trebuie să identifice măsurile care trebuie luate potrivit prevederilor art. 12-17 din prezenta hotărâre.
(2) Evaluarea riscurilor trebuie înregistrată pe un suport material și poate include o justificare a angajatorului potrivit căreia natura și amploarea riscurilor legate de vibrațiile mecanice nu necesită efectuarea unei evaluări mai detaliate a acestora."
6. Alineatul (2) al articolului 12 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
(2) Reducerea riscurilor prevăzute la alin. (1) se întemeiază pe principiile generale de prevenire prevăzute la art. 7 alin. (3) din Legea nr. 319/2006."
7. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 16. -
Potrivit prevederilor art. 35 din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să adapteze măsurile prevăzute în prezenta secțiune la necesitățile lucrătorilor expuși la riscuri specifice."
8. Alineatul (1) al articolului 17 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 17. -
(1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 16, 17, 20 și 21 din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să asigure ca lucrătorii expuși riscurilor generate de vibrații mecanice la locul de muncă și/sau reprezentanții acestora să beneficieze de informații cu privire la rezultatul evaluării riscurilor prevăzute la art. 7 și de o formare corespunzătoare."
9. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 18. -
Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora, în ceea ce privește aspectele reglementate de prezenta hotărâre, trebuie să se realizeze potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006."
10. Alineatul (1) al articolului 19 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 19. -
(1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 24 și 25 din Legea nr. 319/2006, Ministerul Sănătății Publice adoptă dispoziții pentru a asigura supravegherea corespunzătoare a sănătății lucrătorilor în raport cu rezultatul evaluării riscurilor prevăzute la art. 7, dacă acesta indică un risc pentru sănătatea lor."
11. Alineatul (2) al articolului 20 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
(2) Rezultatele supravegherii medicale făcute potrivit prevederilor art. 25 trebuie să fie luate în considerare la aplicarea măsurilor de prevenire la un loc de muncă specific."
12. La articolul 25 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
"
d) să țină seama de recomandările medicului de medicină a muncii sau ale autorităților județene de sănătate publică sau a municipiului București, pentru punerea în aplicare a oricăror măsuri necesare pentru eliminarea sau reducerea riscului, potrivit prevederilor secțiunii a 2-a a cap. II; inclusiv să aibă în vedere posibilitatea de a atribui lucrătorului un alt post de lucru unde nu există riscuri de expunere;".
13. Alineatul (2) al articolului 26 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
(2) În cazul echipamentelor utilizate în agricultură și silvicultură, termenul până la care acestea pot fi utilizate, prin excepție de la alin. (1), este data de 1 iulie 2014."
14. Articolele 27, 28 și 29 se abrogă.
Art. III. -
Hotărârea Guvernului nr. 300/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru șantierele temporare sau mobile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 21 martie 2006, se modifică și se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 3. -
Prevederile Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 se aplică domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice ale prezentei hotărâri."
2. Partea introductivă a articolului 51 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 51. -
Încă din faza de concepție, studiu și elaborarea proiectului lucrării, managerul de proiect, proiectantul și, atunci când este cazul, beneficiarul trebuie să ia în considerare principiile generale de prevenire în materie de securitate și sănătate prevăzute în Legea nr. 319/2006, în special în ceea ce privește:".
3. Partea introductivă a articolului 56 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 56. -
Pe toată durata realizării lucrării, angajatorii și lucrătorii independenți trebuie să respecte obligațiile generale ce le revin, potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 319/2006, în special în ceea ce privește:".
4. Articolul 62 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 62. -
Punerea în aplicare a prevederilor art. 54, 58 și 60 nu aduce atingere principiului răspunderii angajatorilor, prevăzut în Legea nr. 319/2006."
5. La articolul 65, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
"
a) să respecte obligațiile generale ale angajatorilor potrivit prevederilor art. 7 alin. (5), art. 22 și 23 din Legea nr. 319/2006;".
6. Articolul 68 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 68. -
Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora privind prevederile art. 56, 58 și 63 trebuie să se realizeze potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006."
7. După capitolul IX se introduce un nou capitol, capitolul IX1, intitulat "Sancțiuni", cuprinzând articolul 701, cu următorul cuprins:
"
CAPITOLUL IX1 Sancțiuni
Art. 701. -
(1) Constituie contravenții și se sancționează cu amendă contravențională de la 4.000 lei la 8.000 lei încălcarea art. 6, 7, art. 9 lit. d), art. 10, 42, 47 și 48.
(2) Dispozițiile referitoare la contravenții, prevăzute la alin. (1), se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor prevăzute la alin. (1) se fac de inspectorii de muncă."
8. La anexa nr. 2, punctele 3 și 7 se modifică și vor avea următorul cuprins:
"
3. Lucrări cu expunere la radiații ionizante pentru care prevederile legale aplicabile obligă la delimitarea de zone controlate sau supravegheate.
.....................................................................................................................
7. Lucrări cu recipiente cu aer comprimat".
9. La anexa nr. 2, după punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 71, cu următorul cuprins:
"
71. Lucrări desfășurate de persoane care utilizează sursă de alimentare cu aer pentru protecția respiratorie; lucrări realizate în imersie cu protecție respiratorie".
10. La anexa nr. 4, punctele 3.4, 4.4 și 13.4 se modifică și vor avea următorul cuprins:
"
3.4. Căile și ieșirile de urgență trebuie semnalizate potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerințele minime pentru semnalizarea de securitate și/sau de sănătate la locul de muncă.
Panourile de semnalizare trebuie să fie suficient de rezistente și amplasate în locuri corespunzătoare.
4.4. Acestea trebuie să fie semnalizate potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006.
Panourile de semnalizare trebuie să fie suficient de rezistente și amplasate în locuri corespunzătoare.
.....................................................................................................................
13.4. Aceste spații trebuie semnalizate potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006."
Art. IV. -
Hotărârea Guvernului nr. 493/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de zgomot, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai 2006, se modifică și se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 3. -
Prevederile Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 se aplică în totalitate activităților prevăzute la art. 2, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice din prezenta hotărâre."
2. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 8. -
(1) În îndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 7 alin. (4) și art. 12 alin. (1) din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să evalueze și, dacă este necesar, să măsoare nivelurile de zgomot la care sunt expuși lucrătorii.
(2) Pentru evaluarea riscului prevăzut la alin. (1) se va ține seama de limitele maxime admise pentru zgomot la posturile de muncă cu solicitare neuropsihică și psihosenzorială crescută și deosebită, prevăzute în anexă."
3. Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 12. -
Evaluarea și măsurarea prevăzute la art. 8 trebuie să fie planificate și efectuate de către serviciile competente la intervale adecvate, acordând o atenție deosebită prevederilor art. 8 și 9 din Legea nr. 319/2006 referitoare la serviciile de prevenire și protecție sau la persoanele competente necesare."
4. Partea introductivă a articolului 15 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 15. -
Potrivit prevederilor art. 7 alin. (4) din Legea nr. 319/2006, la evaluarea riscurilor, angajatorul trebuie să acorde atenție deosebită următoarelor elemente:".
5. Alineatul (1) al articolului 16 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 16. -
(1) Angajatorul trebuie să dețină o evaluare a riscurilor potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 319/2006 și trebuie să identifice măsurile care trebuie luate pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor potrivit prevederilor art. 6-11 din aceeași lege."
6. Partea introductivă a articolului 18 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 18. -
Reducerea riscurilor generate de expunerea la zgomot trebuie să se bazeze pe principiile generale de prevenire prevăzute la art. 7 alin. (3) din Legea nr. 319/2006, luându-se în considerare, în special, următoarele:".
7. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 22. -
Potrivit prevederilor art. 35 din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să adapteze măsurile prevăzute în prezenta secțiune la nevoile lucrătorilor care aparțin grupurilor sensibile la riscuri specifice."
8. Partea introductivă a articolului 23 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 23. -
În situația în care riscurile generate de expunerea la zgomot nu pot fi prevenite prin alte mijloace, lucrătorilor trebuie să li se pună la dispoziție mijloace individuale de protecție auditivă, adecvate și corect ajustate, pe care să le utilizeze potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecție la locul de muncă și ale art. 23 din Legea nr. 319/2006, în următoarele condiții:".
9. Partea introductivă a articolului 28 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 28. -
Fără a aduce atingere prevederilor art. 16, 17, 20 și 21 din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să asigure informarea și formarea lucrătorilor expuși la locul de muncă la un nivel de zgomot egal sau superior valorilor de expunere inferioare de la care se declanșează acțiunea și/sau a reprezentanților acestor lucrători privind riscurile generate de expunerea la zgomot, în special în ceea ce privește următoarele:".
10. Partea introductivă a articolului 29 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 29. -
Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora la aplicarea prevederilor prezentei hotărâri trebuie să se desfășoare potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006 și trebuie să se refere în special la următoarele:".
11. Alineatul (1) al articolului 30 se modifică și va avea următorul cuprins:
"
Art. 30. -
(1) Ținând seama de prevederile art. 24 și 25, în situația în care rezultatele evaluării și măsurării prevăzute la art. 8 indică un risc pentru sănătatea lucrătorilor, Ministerul Sănătății Publice va emite ordine pentru a asigura supravegherea adecvată a sănătății acestora, în concordanță cu Legea nr. 319/2006."
12. Hotărârea Guvernului nr. 493/2006 se completează cu anexa "Limitele maxime admise pentru zgomot la posturile de muncă cu solicitare neuropsihică și psihosenzorială crescută și deosebită", prevăzută în anexa la prezenta hotărâre.
Art. V. -
Hotărârea Guvernului nr. 1.875/2005 privind protecția sănătății și securității lucrătorilor față de riscurile datorate expunerii la azbest, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 24 ianuarie 2006, Hotărârea Guvernului nr. 1.876/2005 privind cerințele minime de securitate și sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de vibrații, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie 2006, Hotărârea Guvernului nr. 300/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru șantierele temporare sau mobile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 21 martie 2006, și Hotărârea Guvernului nr. 493/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de zgomot, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai 2006, cu modificările și completările aduse prin prezenta hotărâre, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
    
    PRIM-MINISTRU
    CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
    
    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, familiei și egalității de șanse,
    Paul Păcuraru
    Ministrul sănătății publice,
    Gheorghe Eugen Nicolăescu
    Departamentul pentru Afaceri Europene,
    Adrian Ciocănea,
    secretar de stat
București, 13 iunie 2007.
Nr. 601.